شاید در گذشته ها نورپردازی را فقط در ساختمان های اداری و پاساژهای پر زرق و برق می دیدیم و نورپردازی نمای خارجی ساختمان خانه های مسکونی را تنها یک لامپ کوچک رشته ای به عهده داشت، اما امروزه نورپردازی یک علم محسوب می شود که حتی در برج های مسکونی و منازل ویلایی به وفور استفاده می شود.

ولی اجرای نورپردازی اصولی در نمای بیرونی و فضای داخلی ساختمان یک سری نکات و استانداردهای مهم دارد که اگر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید شما را با اصول نورپردازی، سبک ها و روش های آن آشنا خواهیم کرد.

 

اصول نورپردازی نمای ساختمان

همه می دانیم که نمای خارجی هر ساختمان اولین و مهمترین بخش از بنا است که در معرض دید بوده و بنابراین می تواند بیشترین تاثیرگذاری را بر روی جذب افراد داشته باشد.

نورپردازی در واقع ابزاری برای زیباسازی و تاثیرگذاری هرچه بیشتر نما است و می تواند زشت یا زیبا بودن آن را در چشم بیننده تعیین کند.

به دلیل اهمیت این موضوع امروزه اصول مهمی در نورپردازی نمای بیرونی ساختمان ها در نظر گرفته می شود که توجه به آن ها میزان چشمگیر بودن نورپردازی بنا را مشخص می کند:

  1. هماهنگی و مطابقت

طراحی روشنایی ساختمان باید با نورپردازی ساختمان های اطراف آن مطابقت داشته باشد. عدم سازگاری نورپردازی نما با ساختمان های مجاور نه تنها زیبایی در پی ندارد، بلکه باعث آلودگی نوری می شود. همچنین باید رنگ نور استفاده شده با نوع مصالح و متریال بکار رفته در ساخت پروژه هماهنگ باشد.

  1. شدت و رنگ نور

منظور از شدت نور مقدار نور ساطع شده از منبع نور در هر ثانیه در یک جهت مخصوص است که با توجه به کاربری ساختمان و نیازهای شبانه محیط تعیین می شود. اگر بدون توجه به کاربری و نیازهای شبانه محل به استفاده از نور با شدت زیاد در نمای ساختمان اقدام کنیم، فضای شهری را به دریایی از نورهای خیره کننده تبدیل می کنیم که نه تنها به زندگی شبانه آسیب می زنند، بلکه باعث فرار مردم از فضای مذکور و سلب آسایش می شوند.

اغلب رنگ های آبی، سفید و زرد ملایم جزو نورهای فانتزی و پرطرفدار هستند که یا به صورت تک و یا به شکل ترکیبی در طراحی نور نمای ساختمان بکار گرفته می شوند.

به خاطر داشته باشیم که هدف از نورپردازی نمای ساختمان چشم نوازی بیشتر جلوه ظاهری بنا است، بنابراین باید از بکارگیری رنگ هایی با شدت نور زیاد اجتناب کنیم، در غیر این صورت چشم افراد را آزار می دهد و از نگاه کردن به آن در هنگام شب فراری می شوند.

  1. انتخاب منطقی منبع نور، لامپ و روش روشنایی

یکی از مهمترین اصول نورپردازی نما ساختمان این است که طراحان باید از شاخص تفسیر رنگ منابع مختلف نور، منحنی توزیع نور لامپ های مختلف و روش های متنوع کنترل نور برای دستیابی به بهترین جلوه های هنری و بصری استفاده موثری کنند.

  1. مخفی کردن منبع نور

در زمان نورپردازی نمای بیرونی ساختمان بسیار مهم است که سرچشمه و منبع نور مخفی باشد، در غیر این صورت احتمال بهم ریختگی نمای ساختمان را در پی خواهد داشت.

این موضوع به قدری اهمیت دارد که نور مخفی نمای بیرون ساختمان به عنوان یکی از روش های نوین و منحصر به فرد در نورپردازی نما شناخته می شود. در این روش منبع نور کاملاً پنهان است و انعکاس نورها روی قسمت های مختلف ساختمان تابیده شده و جلوه ای چشم گیر ایجاد می کند.

  1. تعیین زاویه تابش و موقعیت نصب اصولی لامپ ها

برای جلوگیری از آلودگی نوری و تابش خیره کننده، باید موقعیت نصب، زاویه تابش و اقدامات سایه انداز لامپ نمای ساختمان را به طور منطقی تعیین کنیم. به عنوان مثال نصب چراغ ها در زیر پنجره ها به نحوی که زاویه تابش به درون پنجره باشد، باعث آزار ساکنین می شود.

  1. برجسته کردن عناصر نما در چشم بیننده

مهمترین هدف از نورپردازی این است که جنبه های معماری در ساختمان در چشم بیننده برجسته و نمایان شوند. وقتی شما نمای ساختمان را با سنگ هایی زیبا در طرح و نقش چشم نواز تزئین می کنید و یا از شکل و هندسه و یا رنگ خاص برای درب ورودی ساختمان استفاده می کنید، بسیار مهم است که با کمک نورپردازی اصولی این زیبایی را دوچندان کنید تا نگاه هر بیننده ای به آن خیره شود.

بنابراین باید نورپردازی را در نقاطی از قبیل ایوان ها، ستون ها، گچبری ها، قاب پنجره ها، کنج ساختمان، قوس ها و فرورفتگی و در کل هر نقطه ای از نمای بیرونی ساختمان که المان طراحی در آن به کار رفته بکار برد.

صفر تا صد نورپردازی ساختمان داخلیخارجی 1

انواع نورپردازی ساختمان

نوع نور مورد استفاده در یک خانه یا ساختمان تجاری می تواند تأثیر زیادی بر راحتی، عملکرد و سبک شخصی داشته باشد. نور بر ریتم های روزانه، خلق و خوی، بهره وری و حتی سلامتی تأثیر می گذارد. درک تفاوت بین انواع روشنایی می تواند به شما کمک کند نور مناسبی را برای نیازهای خود انتخاب کنید:

  • نورپردازی طبیعی

منظور از نورپردازی طبیعی استفاده از بخشی از تابش خورشیدی است که با چشم انسان قابل مشاهده باشد. نورپردازی طبیعی که از آن به استفاده از نور روز نیز یاد می کنند، می تواند نقش بسیار مهمی در ایجاد محیطی آرام در داخل منزل ایفا کرده، به تنظیم ساعت بدن نیز کمک کند و علاوه بر این قدرت تمرکز را در افراد بهبود می دهد.

برای بکارگیری نورپردازی طبیعی در ساختمان می توان از روش های مختلفی استفاده کرد، به عنوان مثال بزرگ کردن ابعاد پنجره ها، اضافه کرده پنجره به دیوار خارجی ساختمان و تعویض دیوار آجری با مدل تماماً شیشه از این دست موارد هستند.

در ادامه می خواهیم شما را با دیگر مدل های روشنایی آشنا کنیم که از نور طبیعی در آن ها استفاده نشده و به نوعی نور مصنوعی هستند که از منابع نوری مختلف در انواع سایز، رنگ و شدت تابش متنوع بدست می آیند.

  • روشنایی عمومی

از روشنایی عمومی برای تامین روشنایی کل فضای داخلی ساختمان با درجه یکنواختی بالا استفاده می شود. این کار باعث می شود ساکنین، گیاهان، مبلمان و دیگر اشیا داخل خانه در هر نقطه ای از فضای داخلی که قرار بگیرند به راحتی و بدون نیاز به روشن کردن چراغ دیگر روشنایی مناسبی در اختیار داشته باشند. روشنایی عمومی به طور معمول توسط چراغ های سقفی و به طور مساوی اجرا می شود.

  • نورپردازی محیطی

نورپردازی محیطی که به عنوان نور پس‌زمینه یا حالت روحی نیز شناخته می‌شود، درخششی ملایم ایجاد می‌کند که به آرامی یک منطقه را بدون ایجاد تابش خیره کننده روشن می‌کند. وسایل روشنایی مانند چراغ های دیواری رو به بالا می توانند در ایجاد روشنایی محیطی موثر باشند.

صفر تا صد نورپردازی ساختمان داخلیخارجی 2

  • نورپردازی تاکیدی یا برجسته

در روش نورپردازی تاکیدی روشنایی لازم به منظور هایلایت و برجسته کردن یک ویژگی تجمسی مانند یک قطعه و یا اثر هنری و یا یک متریال زیبا فراهم می شود. در این روش منابع نوری در یک مکان مشخصی نصب می شوند تا نقاط کانونی مورد نظر به خوبی دیده شوند.

با کمک روش نورپردازی تاکیدی می توان بخش هایی از فضای مورد نظرمان را نمایش داده و روشن کنیم، در حالی که بخش های دیگر از خانه، فروشگاه و یا دفتر کارمان در سایه قرار دارند.

این روش بیشترین کاربرد را در موزه ها، ساختمان های تاریخی و نمایشگاه های هنری دارد. اما می توانیم از روش تاکیدی برای روشنایی بخشی از خانه همچون قفسه کتاب ها، تکه ای از مبلمان، کلکسیون ها و گنجه های تزئینی و یا نمایش یک قاب عکس منحصر به فرد بر روی دیوار اتاق مان استفاده کنیم.

  • نورپردازی متمرکز

در این نوع روشنایی یک منطقه خاص که در آن یک کار انجام می شود یا ممکن است انجام شود، توسط نورپردازی روشن می شود. در این مدل از یک نور متضاد استفاده می شود که در مقایسه با زمانی که از نورهای روشن تر برای روشن کردن کل اتاق استفاده می شد، تابش کلی کمتری ایجاد می کند. نمونه های معمولی از روشنایی متمرکز عبارتند از: چراغ روی میز تحریر، لامپ های زاویه دار و کف، چراغ های زیر کابینت و روشویی، چراغ های آویز و روشنایی راه پله ها.

  • روشنایی اضطراری

روشنایی اضطراری برای تامین روشنایی در صورت قطع برق شبکه نصب می‌شود و نور کافی را برای ساکنان ساختمان فراهم می‌کند تا با خیال راحت از ساختمان خارج شوند. انواع روشنایی اضطراری عبارتند از: علائم خروج اضطراری، چراغ های فلورسنت فرورفته، نورافکن های اضطراری، هالوژن قدرتمند برای فضاهای بزرگتر، چراغ های سقفی اضطراری و غیره.

  • روشنایی امنیتی

نورپردازی امنیتی عموماً برای روشن کردن فضایی که در آن نگرانی امنیتی وجود دارد استفاده می شود. این نوع روشنایی ممکن است در طول ساعات تاریکی روشن باشد تا دید یک منطقه ناامن را نشان دهد، یا ممکن است به طور موقت روشن شود، برای مثال زمانی که شخصی به ملکی می رسد. انواع سنسورهای نوری در برق مشاعات از جمله روشنایی امنیتی هستند که با احساس ورود فرد به محوطه ساختمان روشن می شوند.

مطلب نورپردازی نما یا محوطه ساختمان را بخوانید تا بیشتر با اصول این کار آشنا شوید.

 

انواع لامپ نورپردازی ساختمان

با توجه به اینکه می خواهیم بخش داخلی و یا بیرونی ساختمان را نورپردازی کنیم، جنس و نوع لامپ قابل استفاده کمی فرق می کند، به همین دلیل ما در ادامه انواع تجهیزات نورپردازی نمای ساختمان و چراغ نورپردازی داخلی را به صورت جداگانه به شما معرفی می کنیم.

  • انواع چراغ های نورپردازی نمای ساختمان

روشنایی نمای بیرونی ساختمان و زیباسازی آن را می توان با کمک تجهیزات مختلفی تامین کرد که چراغ نما با توجه به فضایی که قرار است روشن شود و همچنین سلیقه افراد از بین نمونه هایی که در قسمت زیر گفته ایم انتخاب می شود:

  • وال واشر

یکی از معروف ترین تجهیزات نورپردازی وال واشرها هستند که مدل روکار آن ها به کمک پایه متصل به بدنه اصلی بر روی زمین نصب می شود. وال واشر شامل تعدادی لامپ ال ای دی است که مصرف انرژی کم و نوردهی بالایی دارد و فاقد اشعه ایکس و مادون قرمز است.

شما می توانید این چراغ را در رنگ های آفتابی، مهتابی، قرمز، آبی و سبز انتخاب کرده و برای نورپردازی نمای خارج ساختمان خود بکار ببرید.

  • چراغ های دفنی

از چراغ های دفنی به نام چراغ زمینی نیز یاد می شود، این وسیله نور را به صورت هاله ای نورانی به اجسام می تاباند و باعث ایجاد سایه روشن های خیره کننده بر روی دیوار و نمای بیرونی ساختمان می شود.

از چراغ دفنی یا زمینی می توان برای نورپردازی حیاط، فضاهای عمومی مثل پارک ها، نمای ساختمان و حتی محیط داخلی خانه نیز استفاده کرد که یکی از انواع آن چراغ دفنی LED با نانو و نورهای رنگی است. این مدل زاویه های پخش متنوعی را ایجاد می کند و به دلیل قابلیت کنترل از راه دور، امکان تولید افکت های مختلف دارد.

  • پروژکتور

پروژکتور یکی از پرقدرت ترین و مقاوم ترین چراغ ها برای روشنایی نمای بیرونی ساختمان است که در دو نوع SMD و COB طراحی می شوند. نمونه هایی که دارای لامپ COB هستند نوری یکنواخت و متمرکز ایجاد می کند و پروژکتورهای نوع SMD زاویه پخش نور بالاتری دارند.

نور تابش شده از پروژکتور فاقد اشعه ایکس و مادون قرمز است و بنابراین علاوه بر مصرف پایین انرژی، باعث خستگی چشم نخواهد شد. این وسیله در مدل های متنوع پروژکتور خطی، پروژکتور ال ای دی و پروژکتور لنزدار طراحی و تولید می شود.

جدیدترین مدل پروژکتور نوع لنزدار آن است که می تواند تا حد زیادی انرژی را به نور تبدیل کند، در نتیجه حرارت پایینی تولید کرده و بهره وری فوق العاده ای دارد.

  • جت لایت

یکی از پرکاربردترین چراغ های نورپردازی جت لایت ها هستند که بر روی زمین نصب می شوند و نور خود را به سمت بالا پرتاب می کنند. این چراغ نمای ساختمان به دلیل شدت نور زیادی که دارد می تواند تا بالای نمای بیرونی را پوشش دهد. البته باید مراقب بود که زاویه تابش جت لایت به درون پنجره ساختمان نباشد، چون باعث آلودگی نوری شده و چشم افراد ساکن در ساختمان را آزار می دهد.

  • ریسه خطی

شاید شما هم آن باریکه نورانی دور تا دور پنجره های بعضی از ساختمان ها را دیده باشید که از ریسه های خطی برای این منظور استفاده کرده اند.

ریسه ها در مدل های مختلف طراحی می شوند که رایج ترین آن ها به صورت ریسه های ال ای دی و ریسه نئون فلکسی است. تنوع نوری بالا در این مدل از چراغ نما ساختمان چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند.

ریسه های خطی را می توانید در متراژهای مشخص برش زده و به منظور روشنایی نمای ساختمان بکار ببرید. این نوع وسایل نور پردازی در برابر رطوبت و گرد و غبار نیز بسیار مقاوم هستند، بنابراین هیچ محدودیتی در استفاده در فضای باز ندارند.

  • چراغ دکوراتیو

چراغ دکوراتیو یک المان چشم نواز برای جلوه دهی نمای ساختمان است که به دلیل داشتن لامپ POWER LED نوردهی یکنواخت و ملایمی دارد.

این وسیله در مدل های متنوع چراغ دکوراتیو یک طرفه، چهار طرفه و دو طرفه ساخته می شود. برخی از این مدل ها گرد بوده و برخی دیگر مربعی شکل با زاویه 90 درجه ای لنز هستند. این چراغ را می توانید بر روی دیوار بیرونی ساختمان خود نصب کرده و از نوردهی زیبا و جهت دار آن لذت ببرید.

صفر تا صد نورپردازی ساختمان داخلیخارجی 3

  • انواع تجهیزات نورپردازی ساختمان در فضای داخلی

برای ایجاد روشنایی در نمای داخلی ساختمان می توان از عناصر مختلفی استفاده کرد که در ادامه به بررسی مهمترین و رایج ترین آن ها می پردازیم:

  • لامپ هالوژن

یکی از کم مصرف ترین و در عین حال گران ترین لامپ ها برای نورپردازی داخلی ساختمان، لامپ های هالوژنی هستند که نوردهی سفید رنگ و روشن دارند. اما گرمای بالایی نیز تولید می کنند.

از لامپ های هالوژنی می توان به صورت توکار در سقف به شکل نور مخفی ساختمان و همچنین مدل روکار استفاده کرد. می توانید جهت آشنایی با روش نصب این نوع لامپ به مقاله راهنمای نصب و سیم کشی لامپ هالوژن در سقف مراجعه کنید.

  • لامپ فلورسنت یا مهتابی

رایج ترین مدل لامپ در نورپردازی داخلی ساختمان ها فلورسنت یا همان لامپ مهتابی است که در دسته لامپ های کم مصرف بوده و نوردهی مناسبی دارد. تنها نقطه ضعف فلورسنت این است که هر چه کمتر مورد استفاده قرار بگیرد، عمر آن کوتاه تر می شود.

  • لامپ های LED

کم مصرف بودن لامپ های ال ای دی یکی از بارزترین مشخصات آن هاست که در واقع مجموعه ای از چند LED هستند که برای روشنایی داخلی فضای خانه ها کاربرد دارند و می توان آن ها را در زاویه های دلخواه تنظیم کرد.

طول عمر بالا به همراه بازده نوری فوق العاده از جمله مزیت های بی نظیر لامپ های LED است، به همین دلیل امروزه جزو لامپ های دکوراتیو محبوب و رایج شناخته می شوند.

  • فیبر نوری

جدیدترین المان نوردهی در داخل ساختمان ها، فیبرهای نوری هستند که از رشته های پلاستیکی شفاف با قابلیت انتقال بالای نور ساخته شده و یکی از دو سر آن ها به منبع نور سفید یا رنگی وصل می شود.

این وسیله انعطاف پذیری بالایی دارد و می تواند در اشکال و مدل های مختلف در مکان های متنوع مورد استفاده قرار بگیرد. فیبرهای نوری صرفه جویی بالایی داشته و مقاومت مکانیکی و طول عمر زیادی دارند. دو دسته End light و Side light مدل های طراحی فیبر نوری هستند.

صفر تا صد نورپردازی ساختمان داخلیخارجی 4

5 سبک نورپردازی ساختمان

بعد از بررسی اصول نورپردازی، انواع نور پردازی، مدل های مختلف چراغ های مخصوص نمای ساختمان و آشنایی با نمونه های رایج لامپ قابل استفاده در روشنایی داخلی فضا نوبت به معرفی سبک های مختلف نورپردازی ساختمان می رسد.

  1. نورپردازی به سبک خشن

وقتی قرار باشد تنها بخشی از عناصر معماری و بافت های خاصی از نمای ساختمان را به رخ بیننده بکشانیم، از نورپردازی نمای بیرون ساختمان به سبک خشن استفاده می کنیم. در این روش نور فقط به همان بخش هایی که می خواهیم بیشتر مورد توجه قرار بگیرد تابیده می شود و تمام بنا روشن نمی شود.

صفر تا صد نورپردازی ساختمان داخلیخارجی 5

  1. نورپردازی نرم و یکدست

نقطه مقابل روشنایی نما به سبک خشن، نورپردازی نرم و یکدست است که تمام نمای بیرونی را به شکل یکنواخت روشن کرده و معمولاً از یک نقطه در مجاورت ساختمان انجام می شود. به عنوان مثال نورپردازی برج میلاد تهران به صورت نرم و یکدست طراحی شده است.

  1. نورپردازی درون و بیرون

در این سبک از نورپردازی لبه های خطوط به کار رفته در نمای خارجی ساختمان همچون پنجره ها و نرده بالکن با کمک فیبرهای نوری و لامپ های نئونی نوردهی می شود تا در نظر بیننده طول و حجم ساختمان بیشتر به چشم بیاید و ظاهر بنا بسیار جذاب تر شود.

  1. نورپردازی محوطه ای

در این سبک فضای بیرون از ساختمان از قبیل باغچه و حیاط توسط چراغ های دفنی، چراغ های پارکی و چراغ های دیواری ساده نورپردازی می شود. با کمک روشنایی به سبک محوطه امنیت محیط بیرونی نیز تامین شده و به زیبایی محوطه نیز کمک می کند.

  1. نورپردازی به سبک جزیره ای

وقتی بخواهیم تنها برخی از مناطق نمای بیرونی همچون شیشه پنجره ها، بالکن ها و ستون های خارجی جلوه خاصی داشته باشند، از نورپردازی جزیره ای با کمک چراغ های وال واشر و دکوراتیو استفاده می کنیم.

صفر تا صد نورپردازی ساختمان داخلیخارجی 6

ما در مقاله نورپردازی استخر در خصوص نوع لامپ و مدل های نورپردازی در این مکان صحبت کرده ایم، اگر مایل به مطالعه هستید روی لینک مقاله بزنید.

 

نورپردازی ساختمان مسکونی

امروزه شاهد رشد روز افزون نورپردازی در ساختمان های مسکونی هستیم، یعنی علاوه بر ساختمان های اداری و تجاری که بیشتر با هدف جلب نظر مشتری بنا را نورپردازی می کنند، خانه های مسکونی ویلایی و دو طبقه به بالا نیز سعی می کنند با کمک گرفتن از المان های روشنایی به جذابیت و زیبایی نمای ساختمان خود اضافه کنند.

تمام مواردی که در بخش اصول نورپردازی ساختمان گفتیم شامل ساختمان های مسکونی و ویلایی نیز می شود، علاوه بر این ها بسیار مهم است که اصل صرفه جویی در نورپردازی نمای خانه های مسکونی رعایت شود تا صاحب خانه با هزینه های سنگین قبض برق مواجه نشود.

به همین دلیل پیشنهاد می شود تنها بخشی از نمای بیرونی ساختمان مسکونی را نورپردازی کرده و از نصب انواع چراغ و لامپ اجتناب کنید. همچنین نصب ال ای دی های مخفی در در بالا و پایین پنجره های خانه راهی مناسب در صرفه جویی برق و درخشش نما است.

در نورپردازی بسیار مهم است که روشنایی پنجره ها، نمای افقی و عمودی، ستون ها، ورودی و خروجی، خط پشت بام و حتی مدل نمای ساختمان به صورت تاکیدی به نمایش در بیایند، اما در مورد نورپردازی نمای ساختمان دو طبقه که می تواند مسکونی باشد، باید از المان های روشنایی کمتر و نورهایی با شدت پایین تر استفاده کرد تا علاوه بر صرفه جویی در مصرف انرژی، جلوه ساختمان نیز حفظ شود.

مخلص کلام اینکه در روشنایی نمای بیرونی ساختمان های مسکونی باید مراقب باشیم استفاده از چراغ های نوری در معرض دید و پرنور باعث آلودگی نوری بنا نشود و حس آرامش و امنیت را از فضای بیرونی ساختمان نگیرند. حال در بخش بعدی بیشتر شما را با اصول و قواعد نورپردازی در فضاهای داخلی ساختمان مسکونی آشنا می کنیم.

صفر تا صد نورپردازی ساختمان داخلیخارجی 7

اصول نورپردازی فضاهای داخلی ساختمان

یکی از مهمترین المان ها در طراحی ساختمان ها به نورپردازی فضاهای داخلی ساختمان مربوط می شود. با ما همراه باشید تا شما را با اصول روشنایی در اتاق خواب، اتاق نشیمن، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و راهرو خانه آشنا کنیم.

  • نورپردازی اتاق نشیمن

از آنجا که اتاق نشیمن مکانی برای دور هم جمع شدن اعضا خانواده بوده و از طرفی بیشترین اوقات ما در این محل صرف می شود، بهتر است از سه نوع نورپردازی عمومی، متمرکز و تاکیدی در آن استفاده شود که در بخش های قبلی همین متن به طور مفصل به بررسی این سه مدل از نورپردازی پرداختیم.

یعنی از نورپردازی عمومی برای روشن کردن کل اتاق نشیمن از سقف کمک کرده و با استفاده از روشنایی به روش متمرکز بخشی از اتاق نشیمن که نیاز به برجستگی دارد را نمایان کنیم. حتی می توانیم برای روشنایی بخشی به قسمت خاصی از اتاق نشیمن از روش تاکیدی کمک بگیریم.

نصب چراغ های بلند و پایه دار برای روشن کردن بعضی از قسمت های اتاق نشیمن مناسب است. همچنین استفاده ترکیبی از تجهیزات نوری همچون لامپ های مهتابی دیواری، لوسترهای آویز، آباژورهای کوتاه رومیزی و چراغ های سقفی می توانند در نورپردازی عمومی و تاکیدی این مکان به ما کمک کنند.

صفر تا صد نورپردازی ساختمان داخلیخارجی 8

  • نورپردازی اتاق خواب

یکی از بخش های خانه که شاید در زمان نورپردازی داخلی زیاد مورد توجه قرار نگیرد، اتاق خواب است. در حالی که رنگ، زاویه و شدت نورها، نوع چراغ های استفاده شده و محل نصب این چراغ ها می توانند تاثیر بسیار زیادی در احساس خواب شما داشته باشند و حتی خوابی راحت را برای شما تضمین کنند.

یک نکته مهم اینکه نورپردازی در اتاق خواب با مدل نوردهی در اتاق نشیمن و آشپزخانه بسیار متفاوت است، چون اتاق خواب باید نور آرامش بخش داشته باشد، به نحوی که باعث آزار نشود.

به همین منظور برای نورپردازی اتاق خواب از منابع نوری غیرمستقیم مثل نوارهای LED در سقف کاذب اتاق و تخته بالای تخت استفاده می شود. همچنین چراغ های آویز و دیواری جای خود را به آباژورهای کنار تخت داده اند.

توصیه می شود از لامپ با نور آبی ملایم برای اتاق خواب استفاده شود. لامپ های ال ای دی می توانند این نیاز برای روشنایی اتاق خواب تامین کنند.

صفر تا صد نورپردازی ساختمان داخلیخارجی 9

  • نورپردازی آشپزخانه

به محبوب ترین بخش هر خانه یعنی آشپزخانه رسیدیم که اتفاقاً طیف وسیعی از انواع نورپردازی را در خود جای می دهد و اگر شما بدانید که نورپردازی هر بخش از آشپزخانه را باید به چه شکل انجام دهید، این مکان را بسیار کاربردی تر خواهید کرد.

یکی از اصول مهم در نورپردازی آشپزخانه های بزرگ و کوچک این است که باید بخش هایی همچون زیر هود، بالای سینک ظرفشویی، روی کابینت ها و فضای کلی آشپزخانه را روشن کنید. برای این منظور می توانید از روش نورپردازی عمومی و تاکیدی به صورت ترکیبی کمک بگیرید.

از نورپردازی تاکیدی برای روشن کردن مکان های خاصی در آشپزخانه مثل روی سینک، بالای اجاق گاز و کانتر استفاده کنید تا در هنگام شب بتوانید بهترین کاربری را از بخش ها داشته باشید. در نورپردازی تاکیدی در آشپزخانه بر روی بخش های خاصی از دکوراسیون این محل متمرکز می شویم.

به عنوان مثال راهرو ورودی آشپزخانه را با لوستر آویزان مدرن روشن کنید و یا دیوارکوب های هالوژنی با شکل های مدرن، لوسترهای پایه دار و چراغ های نورافکن در این محل نصب نمایید.

در یک مدل ساده تر و صد البته ارزان تر می توانید در زیر کابینت ها نوارهای ال ای دی نصب کنید تا با کمک این منبع نور مخفی جلوه کابینت ها چند برابر شود.

همچنین بالای سینک ظرفشویی به نوری مناسب نیاز دارد که چراغ های آویز کوچک قابل نصب در بالای سینک ظرفشویی می تواند برای رفع این نیاز به شما کمک کند.

میز ناهارخوری در آشپزخانه نقطه بسیار مهمی در این مکان به شمار می آید که کل اعضا خانواده را دور خود جمع می کند، پس برای روشنایی آن باید تدبیری در نظر بگیرید که نصب چراغ و یا لوستر آویز بلند می تواند بهترین انتخاب برای این منظور باشد.

صفر تا صد نورپردازی ساختمان داخلیخارجی 10

  • نورپردازی در سرویس بهداشتی

قطعاً سرویس بهداشتی شما تنها با روشن کردن یک لامپ تک هم روشن می شود، اما احتمالاً برایتان جالب باشد که بدانید با نورپردازی اصولی در سرویس بهداشتی می توانید این مکان به ظاهر کوچک و کم اهمیت را به فضایی بزرگ و زیبا تبدیل کنید.

اگر سرویس بهداشتی شما به سمت خارج از ساختمان قسمت بازشو مثل پنجره دارد، پس شما این شانس را دارید تا از منبع نور طبیعی یا روش نورپردازی طبیعی در این مکان استفاده کنید. اما در هر صورت برای تاریکی شب باید فکری به حال روشنایی این محل داشته باشید.

مثلاً استفاده از لامپ های توکار و مخفی در سقف سرویس بهداشتی و یا نصب نوارهای ال ای دی در اطراف آینه سرویس بهداشتی یک ترفند عالی برای توزیع روشنایی به صورت کلی در این محیط است.

نصب هالوژن های سقفی فضای سرویس بهداشتی شما را بزرگ تر می کند و این مدل نورپردازی از بالا و نزدیک به سطح دیوار باعث دیده شدن بهتر جزئیات دیوار سرویس بهداشتی خواهد شد.

اما اگر می خواهید بخش هایی از سرویس بهداشتی از قبیل محل قرارگیری شامپوها و لوسیون ها در حمام را برجسته کنید، استفاده از نورپردازی تاکیدی را به شما پیشنهاد می دهیم که به شکل متمرکز یک نقطه ای را روشن می کند.

  • نورپردازی در راهروها

راهروها و سرویس پله ها یکی از فضای پنهان در ساختمان هستند که شاید کمتر به فکر روشنایی آن هستیم، در حالی که ترفندهای بسیار کم هزینه ای نورپردازی در این محل ها را بسیار زیبا کنیم.

اگر سقف راهرو بلند باشد، بهتر است از لوسترهای آویز یا سقفی کمک بگیریم تا نمایی شیک و نورانی در ورودی خانه ایجاد کنند. البته توصیه می شود از همان لوستری که برای داخل اتاق نشیمن استفاده کرده اید، مدل کوچک تر آن را در راهرو نصب کنید.

اما برای راهروهای باریک و با سقف های کوتاه بهترین گزینه نصب پایه های هالوژنی روی سقف راهرو است. همچنین می توانید از چراغ های دیوارکوب نیز کمک بگیرید تا در کنار تابلوهای دیواری تزئینی در راهروها جلوه بیشتری داشته باشند.

صفر تا صد نورپردازی ساختمان داخلیخارجی 11

به شما پیشنهاد می کنیم برای تکمیل اطلاعات خود در خصوص آنچه در این بخش گفتیم به مقاله نورپردازی تزئینات داخلی مراجعه کنید.

 

هزینه نورپردازی ساختمان

احتمالاً حالا که با قواعد نورپردازی و تاثیر آن بر جلوه و زیبایی نمای بیرونی و داخلی ساختمان آشنا شدید، تمایل دارید این مهم را به شکل اصولی در خانه یا محیط کار خود اجرا کنید، اما نمی دانید چقدر باید بابت این کار هزینه بپردازید.

حقیقت این است که هزینه نورپردازی ساختمان با توجه به پارامترهای مختلفی سنجیده می شود که می تواند از یک ساختمان تا ساختمانی دیگر متفاوت باشد. از بین این موارد می توان به گزینه های مهم زیر اشاره کرد:

  • متراژ نمای بیرونی و فضای داخلی ساختمان که قصد نورپردازی آن را دارید.
  • نوع، تعداد و قیمت چراغ نمای ساختمان که آن را برای استفاده در نورپردازی انتخاب کرده اید.
  • ابزارهای جانبی که برای نصب و راه اندازی سیستم روشنایی نما و فضای داخلی به آن ها نیاز دارید.
  • دستمزد فردی که می خواهد سیستم نور پردازی ساختمان را نصب و راه اندازی کند.

بنابراین هزینه نهایی نورپردازی ساختمان تنها بعد از طراحی مجری معمار، خرید تجهیزات مورد نیاز و بازدید مجری برقکار به صورت حضوری از محل پروژه شما قابل تخمین است.

 

جمع بندی

ما در این مطلب سعی کردیم هر آنچه باید در خصوص اصول نورپردازی داخلی و خارجی ساختمان بدانید را در اختیار شما قرار دهیم.

همانطور که در لابلای متن اشاره کردیم، انتخاب سبک نوپردازی، نوع تجهیزات و حتی محل نصب مناسب چراغ های روشنایی باید طبق اصول و قواعد خاصی انجام شود که فقط از عهده نصاب برقکار با تجربه برمی آید. فردی که سال ها در این حوزه کار کرده و نورپردازی ساختمان های متعددی را انجام داده است.

در گروه تاسیسات 24 ساعته جمعی از مجریان و تکنسین های برقکار مشغول به فعالیت هستند که می توانند مشاوران قابل اعتماد برای طراحی نورپردازی و اجرای آن باشند. همچنین این مجموعه خدمت نورپردازی نمای بیرونی ساختمان و فضای داخلی را به همراه گارانتی به شما ارائه می دهد تا از کیفیت خدمات اطمینان داشته باشید.

پس برای ثبت سفارش خود به منظور اجرای نورپردازی داخلی و خارجی ساختمان خود همین الان فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید و یا با شماره های 77683856- 26407476 در سایت piping24 تماس بگیرید.

 

خلاصه ای از آنچه در این مطلب گفتیم

  • مخفی کردن منبع نور، استفاده از نور با تابش ملایم، تنظیم زاویه تابش نور به شکلی که به فضای داخلی نفوذ نکند، برجسته کردن عناصر معماری ساختمان، بکارگیری تجهیزات نورپردازی کم مصرف و پخش نور به شکل یکنواخت در نمای بیرونی و داخلی ساختمان از جمله اصول نورپردازی ساختمان هستند.
  • روش هایی همچون نورپردازی عمومی، تاکیدی، محیطی، متمرکز، اضطراری و امنیتی رایج ترین مدل های نورپردازی هستند.
  • برای اجرای نورپردازی نمای خارجی و داخلی ساختمان از چراغ هایی از جمله ریسه ال ای دی، وال واشر، پرژکتور، جت لایت، لامپ های دکوراتیو، هالوژن های سقفی و روکار و فیبرهای نوری استفاده می شود.
  • در هر کدام از بخش های فضای داخلی باید اصول نورپردازی رعایت شود، به عنوان مثال نباید اتاق خواب زیادی تاریک و یا خیلی روشن باشد.
  • قیمت نورپردازی با توجه به فاکتورهای متعددی محاسبه می شود که تنها بعد از طراحی مدل آن می توان هزینه ها را تخمین زد.

در انتها توجه شما را به چند عکس نورپردازی ساختمان جلب می کنیم.

صفر تا صد نورپردازی ساختمان داخلیخارجی 12

صفر تا صد نورپردازی ساختمان داخلیخارجی 13

صفر تا صد نورپردازی ساختمان داخلیخارجی 14

 

پرسش و پاسخ های متداول در نورپردازی ساختمان

  1. چند سبک در نورپردازی نما وجود دارد؟

انواع نور پردازی اغلب به سبک های خشن- نرم- محیطی- داخلی و خارجی- جزیره ای انجام می شوند.

  1. انواع چراغ و تجهیزات نورپردازی ساختمان کدام است؟

مهمترین چراغ ها و تجهیزات در نورپردازی عبارتند از: وال واشر- پروژکتور- جت لاین- ریسه- ال ای دی

  1. در اجرای نورپردازی داخلی از چه نوع لامپی استفاده کنیم که حداقل مصرف برق را داشته باشد؟

در حال حاضر چراغ های ال ای دی کمترین میزان مصرف برق را دارند.

  1. نورپردازی ساختمان باید در چه زمانی انجام شود؟

شما می توانید نورپردازی را همزمان و بعد از ساخت ساختمان انجام دهید، اما اگر این کار را همزمان با ساخت بنا انجام دهید در هزینه ها و وقت شما صرفه جویی شده و نتیجه کار بهتر می شود.

  1. آیا برای نورپردازی نما باید از متخصص کمک گرفت؟

بله قطعاً همینطور است چون پیش از نصب تجهیزات باید نقشه کار کشیده شده و موضوعاتی همچون قدرت، زاویه و رنگ نور باید توسط متخصص که دوره های آموزش نورپردازی ساختمان را گذرانده است محاسبه شوند.

منابع فارسی: منبع 1، منبع 2، منبع 3، منبع 4، منبع 5، منبع 6، منبع 7، منبع 8، منبع 9

منابع انگلیسی: منبع 1، منبع 2، منبع 3، منبع 4

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

نظر آقای محمدزاده در مورد تجربه استفاده از خدمات مجموعه تاسیسات 24 ساعته

 

 

اشتراک گذاری این صفحه